Références


Alexander, K. S. et Entwisle, D. (1988). First-grade classroom behavior: Its short and long-term consequences for school  performance. Child Development(64), 801-814.

Bailey, D. (1999). Foreword. Dans R. C. Pianta, M. J. Cox et National Center for Early Development et Learning (Dir.), The Transition to Kindergarten (pp. xvii-xviii). Baltimore: Paul H. Brookes.

Bérubé, A., Poulin, F. et Fortin, D. (2007). La relation famille-école et l'adaptation sociale des enfants présentant des difficultés de comportement. Revue de psychoéducation, 36 (1), 1-23.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developemental Psychology, 22(6), 723-742.

Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (1998). The Ecology of Developmental Processes. Dans W. Damon (Éd.), Handbook of child psychology : Theoretical models of human development (5e éd., pp. 993-1029). New York: John Wiley & Sons.

Broström, S. (2002). Communication and continuity in the transition from kindergarten to school. Dans H. Fabian et A.-W. Dunlop (Dir.), Transitions in the early years. Debating continuity and progression for children in early education (pp. 52-63). New York: RoutledgeFalmer.

Burke Johnson, R., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research : A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.

Carlson, E., Daley, T., Bitterman, A., Heinzen, H., Keller, B., Markowitz, J. et al. (2009). Early School Transitions and the Social Behavior of Children with Disabilities: Selected Findings from the Pre-Elementary Education Longitudinal Study. Récupéré de http://ies.ed.gov/ncser/pdf/20093016.pdf

Chen, H.-T. (2005). Practical Program Evaluation: Assessing and Improving Planning, Implementation, and Effectiveness. Sage publications, Thousand Oaks.

Christenson, S. L. (1999). Families and schools. Rights, responsabilities, resources, and relationships. Dans R. C. Pianta, M. J. Cox et National Center for Early Development & Learning (Dir.), TheTransition to Kindergarten (pp. 143-177). Baltimore: Paul H. Brookes.

Christenson, S. L. et Sheridan, S. M. (2001). Schools and families: Creating Essential Connections for Learning. New York: The Guilford Press.

Côté, A., Goupil, G., Doré, C. et Poulin, J.-R. (2008). Étude des pratiques de la transition planifiée au préscolaire chez des enfants présentant un retard global de développement ou un trouble envahissant du développement. Saguenay: CRDI Saguenay-Lac-St-Jean; Office des personnes handicapées du Québec.

Dane, A. V. et Schneider, B. H. (1998). Program integrity in primary and early secondary prevention: Are implementation effects out of control? Clinical Psychology Review, 18(1), 23–45.

Deslandes, R., Bastien, N. et Lemieux, A. (2004). Les conditions nécessaires à une collaboration entre la famille, l'école et la communauté. Vie pédagogique(133), 41-44.

Deslandes, R. et Bertrand, R. (2003). L'état d'avancement des connaissances sur les relations école-famille: un portrait global. Vie pédagogique, 126(février-mars 2003), 27-30.

Deslandes, R. et Jacques, M. (2004). Relations famille-école et l'ajustement du comportement socioscolaire de l'enfant à l'éducation préscolaire.

Éducation et francophonie (XXXII:1, Printemps), 172-200. Récupéré de http://www.acelf.ca/c/revue/pdf/Relationfamilleecole.pdf

Early, D. (2004). Services et programmes qui influencent les transitions des jeunes enfants vers l'école. Dans R.E. Tremblay, R.G. Barr et R. deV Peters. Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants, 1-5. Récupéré de http://www.excellence-jeunesenfants.ca/documents/EarlyFRxp.pdf

Early, D. M., Pianta, R. C., Taylor, L. C. et Cox, M. J. (2001). Transition practices: Findings from a national survey of kindergarten teachers. Early Childhood Education Journal, 28(3), 199-206.

Einarsdóttir, J. (2007). Children's voices on the transition from preschool to primary school. Dans A.-W. Dunlop et H. Fabian (Dir.), Tansforming transitions in the early years. Research, policy and practice (pp. 74-91). Maidenhead, England: McGraw Hill.

Entwisle, R. D. et Alexander, K. L. (1999). Early schooling and social stratification. Dans R. C. Pianta, M. J. Cox et National Center for Early Development & Learning (Dir.), The Transition to Kindergarten (pp. 13-38). Baltimore: Paul H. Brookes.

Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnership: Preparing educators and improving schools. Boulder: Westview Press.

Goupil, G. (2003). Les plans d'intervention, de services et de transition. Dans M. J. Tassé et D. Morin (Dir.), La déficience intellectuelle (pp. 107-123). Boucherville: Gaëtan Morin.

Jacques, M. et Deslandes, R. (2002). Transition à la maternelle et relations école-famille. Dans C. Lacharité et G. Pronovost (Dir.), Comprendre la famille : Actes du 6e symposium de recherche sur la famille (pp. 247-260). Sainte-Foy: Presses de l'Université du Québec.

Joncas, M. (1997). Continuité éducative et adaptation de l'enfant en maternelle. Revue Préscolaire, 35(3), 17-20.

Kanouté, F. (2003). Les parents de milieux défavorisés et l'accompagnement scolaire de leurs enfants. Montréal: Comité de gestion de la taxe scolaire de l'Île de Montréal.

La Paro, K. M. et Pianta, R. C. (2000). Predicting Children's Competence in the Early School Years: A Meta-Analytic Review. Review of Educational Research, 70(4), 443-484.

La Paro, K. M., Pianta, R. C. et Cox, M. (2000). Teachers' Reported Transition Practices for Children Transitionning into Kindergarten and First grade. Exceptional Children, 67(1), 7-20.

Ladd, G. W., Buhs, E. S. et Seid, M. (2000). Children's initial sentiments about kindergarten: Is school liking an antecedent of early classroom, participation and achievement? Merrill-Palmer Quarterly, 46(2), 255-279.

Laverick, D. M. (2008). Starting school: Welcoming young children and families into early school experiences. Early Childhood Education Journal, 35, 321-326.

LoCasale-Crouch, J., Mashburn, A. J., Downer, J. T. et Pianta, R. C. (2008). Pre-kindergarten teachers' use of transition practices and children's adjustment to kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 23, 124-139.

Margetts, K. (2007). Understanding and supporting children: shaping transition practices. Dans A.-W. Dunlop et H. Fabian (Dir.), Informing transitions in the early years. Research, policy and practice (pp. 107-119). Maidenhead, England: McGraw Hill.

Mayfield, M. I. (2001). Early childhood education and care in Canada: Contexts, dimensions, and issues. Toronto: Prentice Hall.

Mayfield, M. I. (2003). Continuity among early childhood programs: Issues and strategies from an international view. Childhood Education, 79(4), 239-241.

Ministère de l'Éducation du Loisir et du Sport (2009a). Indicateurs de l'éducation - Éd. 2009. Récupéré de http://www.mels.gouv.qc.ca/sections/publications/publications/SICA/DRSI/IndicateursEducation2009.pdf

Ministère de l'Éducation du Loisir et du Sport (2009b). L'école, j'y tiens ! Tous ensemble pour la réussite scolaire. Gouvernement du Québec. Récupéré de  LEcoleJyTiens_TousEnsemblePourLaReussiteScolaire.pdf

Miron, J.-M. (2004). L'organisation québécoise des services éducatifs au préscolaire : défis et enjeux. Dans N. Royer (Dir.), Le monde au préscolaire (pp. 3-22). Montréal: Gaëtan Morin.

Patton, M. Q. (2008). Utilization-focused evaluation. Fourth Edition. Sage publications, Thousand Oaks.

Perry, B., & Dockett, S. (2008). Young children's access to powerful mathematical ideas. Dans L. D. English (Éd.), Handbook of international research in mathematics education (2ème ed) (pp. 75-108). New York: Routledge.

Pianta, R. C., Cox, M. J., Taylor, L. et Early, D. (1999). Kindergarten teachers' practices related to the transition to school: Results of a national survey. The Elementary School Journal, 100(1), 71-86.

Pianta, R. C. et Kraft-Sayre, M. (1999). Parent's observations about their children's transitions to kindergarten. Young Children, 54(3), 47-52.

Pianta, R. C. et Kraft-Sayre, M. (2003). Successful kindergarten transition: Your guide to connecting children, families & schools. Baltimore: Paul H. Brookes.

Pianta, R. C., Kraft-Sayre, M., Rimm-Kaufman, S., Gercke, N. et Higgins, T. (2001). Collaboration in building partnerships between families and school: The National Center for Early Development and Learning's Kindergarten Transition Intervention. Early Childhood Research Quarterly, 16(1), 117-132.

Pianta, R. C. et Rimm-Kaufman, S. (2006). The social ecology of the transition to school: Classrooms, families and children. Dans K. McCartney & D.

Phillips (Dir.), Blackwell handbook of early childhood development (pp. 490-507). Malden MA: Blackwell Publishing.

Pianta, R. C., Rimm-Kaufman, S. et Cox, M. J. (1999). An ecological approach to kindergarten transition. Dans R. C. Pianta, M. J. Cox et National Center for Early Development & Learning (Dir.), The Transition to Kindergarten (pp. 3-13). Baltimore: Paul H. Brookes.

Pianta, R. C. et Walsh, D. J. (1996). High-risk children in schools: Constructing sustaining relationships. New York: Routledge.

Rimm-Kaufman, S. E. et Pianta, R. C. (2000). An ecological perspective on the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(5), 491-511.

Rosenkoetter, S. E., Hains, A. H. et Dogaru, C. (2007). Successful transitions for young children with disabilities and their families: Roles of school social workers. Children & Schools, 29(1), 25-34.

Rossi, P. H., Lipsey, M.W., Freeman, H.E. (2004). Evaluation: A Systematic Approach. Seventh Edition. Sage publications, Thousand Oaks.

Rous, B., Myers, C. T. et Stricklin, S. B. (2007). Strategies for supporting transitions of young children with special needs and their families. Journal of Early Intervention, 30(1), 1-18.

Ruel, J. (2009). Situation de handicap et enjeux de la transition vers la maternelle. Dans V. Guerdan, G. Petitpierre, J.-P. Moulin & M.-C. Haelewyck (Dir.), Participation et responsabilités sociales. Un nouveau paradigme pour l'inclusion des personnes avec une déficience intellectuelle (pp. 405-416, CD Rom). Berne: Peter Lang.

Ruel, J. (2011). Travail en réseau, savoirs en partage et processus en jeu en contexte d'innovation : Une transition planifiée vers le préscolaire d'enfants ayant des besoins particuliers. Thèse de doctorat inédite, Université du Québec en Outaouais, Gatineau.

Ruel, J., Moreau, A., Bourdeau, L. et Lehoux, N. (2008). Carte routière vers le préscolaire. Guide pour soutenir une transition de qualité des enfants ayant des besoins particuliers. Gatineau: Groupe de recherche en éducation des communautés inclusives au préscolaire. Récupéré de http://w3.uqo.ca/transition 

Schulting, A. B., Malone, P. S. et Dodge, K. A. (2005). The effect of school-based kindergarten transition policies and practices on child academic outcomes. Developemental Psychology, 41 (6), 860-871.

Stipek, D. J. et Ryan, R. H. (1997). Economically disadvantaged preschoolers ready to learn but further to go. Developmental Psychology, 33(4), 711-723.

Tétreault, S., Beaupré, P. et Pelletier, M.-È. (2004). Programme de préparation à l'inclusion et de soutien à la transition destiné à l'entourage des enfants d'âge préscolaire vivant des situations de handicap (PIST): Rapport de recherche du Centre interdisciplinaire de recherche en réadaptation et intégration sociale. Université Laval, Université du Québec à Rimouski.

Tétreault, S., Beaupré, P., Pomerleau, A., Courchesne, A. et Pelletier, M.-È. (2006). Bien préparer l'arrivée de l'enfant ayant des besoins spéciaux à l'école. Proposition d'outils de communication. Dans C. Dionne & N. Rousseau (Dir.), Transformation des pratiques éducatives. La recherche sur l'inclusion scolaire (pp. 181-209). Québec: Presses de l'Université du Québec.

Wang, M. C., Haertl, G. D. et Walberg, H. J. (1997). Fostering educational resilience in inner-city schools. Dans H. J. Walberg, O. Reyes & R. P. Weissberg (Dir.), Children and youth: interdisciplinary perspectives (pp. 135-142). Thousand Oaks: Sage.

Weissberg, R. P. et Greenberg, M. T. (1998). School and community competence-enhancement and prevention programs. Dans W. Damon (Dir.), Handbook of child psychology (5e éd., pp. 877-954). New York: Wiley.